Škola pro udržitelný život

Škola pro udržitelný život
Naše škola se ve školním roce 2024/2025 zapojila do programu Škola pro udržitelný život ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. a s finanční podporou Evropské unie (projekt Mladí mají slovo, č. 2023-1-CZ01-KA154-YOU-000147638)
Navrhujeme různá opatření vedoucí k větší udržitelnosti naší obce/města. Výběr a realizace konkrétního opatření se bude dít ve spolupráci s místní samosprávou a komunitou.
Projektu se účastní třída H2A – obor hotelnictví (25 žáků), třídní učitelka Mgr. Martina Cenková.
Cílem tohoto školního roku bude příprava vzdělávacích aktivit pro spolužáky v prostoru školní zahrady na téma udržitelnost.
Chceme si vyzkoušet aktivizující metody výuky a vrstevnické učení.
Koordinátor projektu: MVDr. Jana Pillichová
Školní rok 2023/24
Ve školním roce 2023/24 se naše škola zapojila do programu Škola pro udržitelný život ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. a s finanční podporou programu Active Citizens Fund v rámci projektu Mladí pro klima II a projektu ,,Rozvoj servisních projektů a lekcí pro udržitelnost v místě – Mladí mění místo a komunitu IV“ podpořený z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Navrhneme různá opatření vedoucí k větší udržitelnosti naší obce/města. Výběr a realizace konkrétního opatření se bude dít ve spolupráci s místní samosprávou a komunitou.
Do projektu je zapojena třída H2B – obor hotelnictví (14 žáků), třídní učitelka Ing. Miroslava Sedlářová.
Cílem ročního školního projektu je navrhnout vizi pro školní zahradu v areálu HŠVP a OA tak, aby mohla sloužit současně škole i místní komunitě.
Koordinátor projektu: MVDr. Jana Pillichová
Odkaz na článek pozitivJe: Jesenická hotelovka studentům dává prostor k seberealizaci :: positivJE
Návštěva ve Slatinicích
Dne 26. 2. nás až ze vzdálené Slatinice přijela navštívit architektka projektu ,,Na naší zahrádce” Tereza Konečná.
Připravila si prezentaci o tom, jak probíhala přeměna zahrady ve Slatinici. Také nás seznámila s oborem, který vystudovala, čímž je Zahradní architektura a krajinářství. To bylo také jedním z důvodů, proč se do projektu pustila, jelikož najmout si architekta v dnešní době není vůbec levná záležitost. Během těchto dvou hodin jsme byly seznámeny s původním vzhledem zahrady, její proměnou a konečným výsledkem. Zahrada se nachází u místní fary ve Slatinici a na své další využití čekala již od 90. let.
S návrhem o jejím novém využití přišli nově přistěhovalí manželé a při tom architektku Terezu napadlo dát nový vzhled i zahradě. S projektem započali roku 2019, přičemž obdrželi dotaci ve výši 120 tisíc korun českých. Dokončení zahrady proběhlo v polovině roku 2020. Přestavba celé zahrady nebyla zrovna jednoduchá, jak jsme i my slyšely, objevily se i jisté komplikace, nakonec se to ale povedlo a výsledek stojí za to.
Samozřejmě jsme i my paní Tereze představily naše plány a celkový průběh přestavby školní zahrady, včetně pocitové mapy týkající se okolí školy, kterou zpracovala Lucie Krédlová z H4A. Dále jsme se spolu s paní Terezou přesunuly ven, abychom jí osobně představily naši zahradu. My i paní Tereza bychom byly velice rády, kdybyste i vy navštívili Slatinickou zahradu, takže jsem vám pod článek přiložila odkaz, kde najdete i nynější fotky zahrady.
Tímto bych za celou H2B chtěla paní Tereze Konečné poděkovat za její čas a návštěvu, samozřejmě také za rady ohledně naší školní zahrady, velké díky patří i paní učitelce Pillichové, která za tímto vším stojí.
Klára Zatloukalová H2B.
Víkend otevřených zahrad (vikendotevrenychzahrad.cz)
Base Camp
Dnes 5. 4. nás až z Prahy přijela navštívit paní lektorka Eva Melicharová.
Představila nám hru s názvem Base Camp, týkající se především klimatických změn.
Ve hře jsme si zahrály na vědkyně a naším úkolem bylo vybudovat a vylepšovat náš Base Camp, při tom jsme odpovídaly na otázky týkající se klimatických změn a jejich důsledků na naši planetu a za každou správně zodpovězenou otázku jsme se posouvaly dál.
Toto celé nám zabralo cca 2 hodiny. Dále jsme se také podívaly na různé projekty, které se zabývají různými způsoby, jak naší planetě pomoci. Třeba takový projekt Black Gold Down, zabývající se těžbou fosilních paliv a jejím úplným zastavením.
Hra zůstává nadále jako majetek školy, takže i vy si ji místo výuky můžete vyzkoušet s vyučujícím.
Base Camp vznikla ve spolupráci s Dm drogerií, která vytvořila také soutěž, do které se naše škola přihlásila a překvapivě i byla vybrána mezi 100 škol, kterým lektor přiveze hru a daruje ji škole.
Pod článkem se nachází odkaz na jejich stránky, kde je i hra lépe vysvětlena.
https://ekoskola.cz/base-camp-klimaticka-hra-pro-stredoskolaky/
Středa 5. 6. 2024 - Plánujeme školní zahradu
Ve středu 5. 6. 2024 si třída H2B vyzkoušela, jak se plánuje školní zahrada s architektem. Pan ing. architekt David Zatloukal s námi strávil společný čas, diskutovali jsme nad návrhy a vymýšleli nové možnosti pro náš dosud nevyužitý prostor.
Děkujeme mu za příjemné a inspirativní setkání.
MVDr. Jana Pillichová, koordinátorka projektu ŠUŽ
Závěrečná konference
Dne 6. 6. 2024 jsme se spolu s paní Pillichovou vydaly na Závěrečnou konferenci programu Škola pro udržitelný život do Prahy.
Byly jsme vybrány já, Klára Zatloukalová, Nela Hýlová a Eliška Kovačíková, za celoroční aktivní práci v projektu Školní zahrada. Vyrazily jsme brzkým vlakem v 5:01. Po cestě nás potkaly velké komplikace, zpoždění, přestupy jelikož den předtím byla vážná nehoda v Pardubicích, kde se srazil nákladní vlak s rychlíkem, což neuvěřitelně zkomplikovalo dopravu mezi Prahou.
Takže místo původního příjezdu v 8:24 jsme přijely až v 11.
Akce se konala v Hotelu Marianeum, kde bylo na výběr ze čtyř workshopů a spolu se spolužačkami jsme se předem shodly, že půjdeme na ,,Můj důvod“ od Elišky Víravové.
Všechny workshopy k sobě měly nějakou anotaci, podle které jsme vybíraly.
,,To, co udělám dnes, ovlivní, jak se budu cítit zítra. Ale jak se zítra chci cítit? Jaká je moje představa o budoucnosti? Spojením všech našich smyslů, pohybu, sdílení zkušeností, využití sociálních sítí, a i trochu výtvarného umění (klidně i v mobilu) najdeme náš důvod být aktivní. Jen důvod přeměníme v motivaci, a nakonec i v činy.“
I přes náš neúmyslný pozdní příjezd jsme přednášku stihly, navíc jsme byly jedni z mála, co to kvůli mimořádným událostem na trati nezrušily.
V hotelu pro nás bylo nachystáno menší občerstvení na uvítání.
Workshop obsahoval menší přednášku, ale především jsme se zapojovaly i my a to převážně formou kreslení.
Skončily jsme po druhé hodině a vyrazily jsme zpět do centra Prahy, kde nám paní učitelka dala rozchod, během kterého jsme si zašly na nákupy a v pět hodin jsme vyrazily zpět do Jeseníku. Na již zdlouhavé cestě nás čekaly další komplikace v podobě dopravních omezení na trati.
Vlak během jízdy nabral přes 80 minut zpoždění, kvůli čemuž nám ujel navazující spoj, takže místo původních 21:08 jsme se do Jeseníku dostaly až ve 22:56.
A i přes naši smůlu jsme si den užily na maximum.
Školní rok 2024/2025
Malé změny, velký dopad: studenti objevovali principy udržitelného života
Ve středu 21. května 2025 se na naší škole uskutečnil projektový den na téma Udržitelný život. Akce se zúčastnily třídy H1A a OA1. Celý program pro ně připravily žákyně třídy H2A pod vedením paní učitelky Jany Pillichové.
Cílem projektu bylo zvýšit povědomí o udržitelném způsobu života a o důležitosti ochrany životního prostředí. Projektový den byl zároveň výstupem z celoročního zapojení třídy H2A do programu Škola pro udržitelný život (ŠUŽ). Naší odbornou konzultantkou byla Ing. Eliška Hájková ze Střediska ekologické výchovy SEVER v Horním Maršově. Velmi si vážíme toho, že neváhala přicestovat až z Krkonoš a náš projektový den osobně navštívila.
Studenti během dopoledne procházeli různá stanoviště, která si žákyně samy navrhly, zorganizovaly a také moderovaly. Hlavní organizátorkou byla Aneta Baranovičová, kterou při moderování podpořila Adéla Kovačíková.
Mezi stanovišti, která žáci postupně navštěvovali ve skupinkách, nechybělo například „Pestrost na talíři“, kde se zavázanýma očima ochutnávali ovoce a zeleninu a následně hádali, co právě snědli. Dalším stanovištěm byl „Vermikompostér“, kde měli možnost pozorovat rozdíly mezi žížalami žijícími na zahradě a těmi, které se využívají v kompostérech. Studenti se také zastavili u stanoviště „Voda místo slazených nápojů“, kde se dozvěděli o přínosech pitné vody pro zdraví i pro životní prostředí, a u stanoviště „Vaříme ze zbytků potravin“, které je inspirovalo k využívání potravin beze zbytku. Na stanovišti „Správné skladování potravin“ se pak naučili, jak prodloužit trvanlivost potravin a minimalizovat jejich plýtvání. Součástí programu byly také dotazníky a kvízové hry.
Projekt sklidil velmi pozitivní ohlasy. Prváci si pochvalovali, že se mohli něco nového naučit i jinou formou než klasickým učením, a dívky z druhého ročníku si vyzkoušely, jaké to je samostatně zorganizovat větší akci.
Po celou dobu panovala příjemná a tvůrčí atmosféra. Projektový den ukázal, že i malé změny v každodenním životě mohou mít velký dopad.
Mgr. Anna Indrová
Tereza Janíčková








